Naam: Henk Achterberg
Woonplaats: Blattnicksele (Zweden, Lapland)
Type auto: Golf Country 1.8
Kenteken: Zweeds

Het verhaal van Henk (hij heeft de auto bij zijn emigratie in 2005 meegenomen naar Zweden):

Mijn Country maakt het na weer een jaar zeer wel, de teller van de auto staat nu op ruim 397000 Km. Hij is nog geheel in originele staat op de verstralers en mistlichten na; deze heb ik laten uitgewisselen door zwaardere lampen vanwege de moeilijke omstandigheden hier. De originelen heb ik opgeborgen. Nadat er met 350000 Km een nieuwe motor is ingegaan loopt-ie fris als een hoentje, mede dank zij de goede zorg van mijn Zweedse garage. De Zweedse APK die hier door een externe organisatie (Bilprovningen) wordt gedaan, levert geen enkel probleem op; standaard is wel dat de uitstoot van de motor op de grens van de CO2 waarden ligt, maar dat is bekend; heeft te maken met het motormanagement (Digifant?). Geen probleem met starten, alsie lang buiten moet staan dan steek ik de stekker van de motorverwarming erin en na het omdraaien van de sleutel meteen starten. Alleen met deze koude wordt het kunstof wel erg hard na al die jaren. Roest is hier niet het probleem omdat hier in de winter niet gepekeld wordt (heeft toch geen zin, zout bevriest na -5), wel rendieren die in het donker (en dat is het hier bijna de hele dag nu) besluiten om als je 20 m naderbij bent voor je auto te gaan lopen: remmen heeft geen zin alleen sturen en hopen dat je m niet raakt.

De foto's zijn genomen in ons hoofddorp Sorsele, op de Strandvägen met het kerkje van Sorsele op de achtergrond . De laatste voor de garage van ons huis. De foto's zijn vandaag, 22-12-2012 genomen bij een temperatuur van -31 gr. Bij die temperatuur kan je de auto nog heerlijk warm krijgen van binnen, alleen de achterzijruiten slaan aan met vorstaanslag. De Thermostaat van de radiator is uiteraard aangepast om bij lage temperaturen de motor toch op bedrijfs temparatuur te brengen. Bij heel lage temperaturen ( vanaf -35) dek ik de radiator af met een speciaal op maat gemaakte hoes voor de grille zodat bij stilstand (boodschappen doen) de warmte nog een beetje onder de motorkap blijft hangen.

Overigens nog iets over het rijden op beijsde wegen. Vanaf begin november tot april zijn de wegen hier voorzien van een laag tot ijs gereden sneeuw. Spijkerbanden worden sterk aanbevolen. In het begin reed ik met winterbanden van het merk Fulda maar die heb ik al gauw vervangen door Nokian banden met spijkers in artic uitvoering (het rubber is dan nog zachter als de gewone winterband, ookhet profiel is fijner). De Country heeft in tegenstelling tot een normaal voorwiel aangedreven golf de eigenschap dat de wagen achter uitbreekt bij slip en dan pas voor . Als men het gas iets loslaat en bijstuurt moet je bliksemsnel zijn met de correctie anders gaat ie de andere kant op. Bij ons op de rivier is een testbaan uitgezet en ik ga er altijd 's winters even rijden, zeer tot ongenoegen van mijn ega omdat ik dan de auto in een vloeiende slip over het ijs laat gaan afgesloten door een pirouette( heel makkelijk: even vol gas in de tweede versnelling en dan drukt de achterwielaandrijving de auto keurig om zijn as. Kortom veel ijspret en volstrekt ongevaarlijk en geen belasting voor de auto omdat het oppervlak een gladde ijsvloer is.